2011. július 24., vasárnap

Turistának való vidék (1. rész)

Noh, hát nagyon úgy néz ki, hogy közeledünk az utolsó bejegyzés felé, ugyanis szerdán este eltolom a biciklit haza. Bár most nagyon megeredt a nyelvem, szóval lehet, hogy okoskodok még egy bejegyzést a napokban. :P :D
De mit is akarok most írni, csak így Balassisan felsorolva:
       1.    Prológus
       2.    Amiben az nagy Róma nevezetességeiről ír
       3.    Amiben az nagy Róma néhány rejtett helyéről ír
       4.    Amiben az nagy Róma néhány utcaképét mutatja be
       5.    Kiben az kesergő Céliárul ír
       6.    Amiben Pisaról, Fireznéről és Sienaról ír
Prológus:
Az utóbbi napokat azzal töltöttem, hogy otthonra ajándékokat vadásztam, elmentem Rómában olyan helyekre, amik még kimaradtak, esténként eljártam iszogatni meg úgy csendesen bulizgatni. Meg kell hagyni, nyáron sokkal kevesebb a partyválaszték. A bulik kiköltöznek Ostia-ba (tengerpart) és csak néhány open-air szórakozóhely marad a központban. Egyik este nagyon örömteli volt hazajönni úgy, hogy 1,5 órát vártam a nyamvadt éjszakai buszra. Ugyanis ismét sztrájk volt és teljesen random módon indítottak buszokat (mert a másik irányba 2 olyan busz is elment, ami nekem jó), a metró meg egyáltalán nem is járt 05:30-08:00 kivételével. Aznap egész végig otthon is ragadtam… (A helyi BKV-t ATAC-nak hívják. Szoktunk poénkodni vele, hogy ez nem az Agenzia del trasporto autoferrotranviario del Comune di Roma rövidítése, hanem annak, hogy Arriov Tardi A Casa ~ vagyis, hogy Későn Érek Haza. Van benne valami… :P ) A tömegközlekedésre rájár a rúd mostanság, mert ma hajnalban kigyulladt az állomás Tiburtinában, szal az a kerület a feje tetejére állt. Ez kb olyan mintha otthon kigyulladna a Nyugati, nem járna a metró, se a villamos és a vonatok is késnének. De ezt még ki tudom ma este kerülni.
Az új mániám a napokban, hogy Chinottot iszok. Igazándiból nem tudom, hogy miből készül, azt olvastam valami citrusféléből. Olyan, mint a kóla, csak kicsit kesernyésebb az íze. A márka jelentősége meg hasonló a Traubiszódáéhoz. Máshol még nem láttam külföldön, meg a címkére is rá van írva, hogy 1949 óta. Linda mesélte, hogy a Chinotto Nero márka a legrégebbi és ez volt a szlogenje: Se bevi NERI, NE RIbevi. :) (ez egy olasz szójáték, magyarul kb.: ha Feketét iszol, akkor abból majd újra iszol).

Amiben az nagy Róma nevezetességeiről ír:

Hm azért csak illene írni a Colosseumról meg a Szent Péter térről  stb már ha itt vagyok. Rómában rengeteg nevezetesség van, néhányat kiemelnék, de nem ilyen unalmas leíró dolgot akarok, meg adatokat találtok Wikipédián. Néhány gondolatot meg meglátást írnék csak hozzájuk. :)
Vittoriano
II. Viktor Emmánuelnek, Olaszország első királyának (nem, nem tévedés hogy II. és ő volt az első király :) ) állított monumentális épület. Mielőtt kijöttem, azt olvastam, hogy a rómaiak nagyon nem szeretik, mert 1: túlméretezett, 2: mivel közvetlen az ókori romok mellett van, teljesen megtöri azok hangulatát. Battimano-nak, vagyis írógépnek gúnyolják, mert az alakja hasonlít rá. De amúgy egy rómaitól sem hallottam egy rossz szót sem rá, amíg itt voltam. Tény, hogy a hatalmas fehér falai Róma minden magasabb pontjáról látható. Belülről egyébként egy múzeum van, ami a 150 éves egység jegyében lett berendezve. Régiónként bemutatva Olaszországot, meg külön-külön rész az emigrációval, Garibaldival és az egységgel kapcsolatban. Oda mondjuk csak véletlen tévedtünk be Bettivel, mert kint szakadt az eső. :P De nem bántuk meg. Nekem végül is tetszett belülről is. Aki mondjuk nem tud olaszul, annak nem sok információval szolgál. (+info: belülről fel lehet menni a tetejére is)
Piazza Navona
Erről már írtam, hogy keddenként ott szoktunk inni a Cuccagna nevű bárban. A tér mindig nyüzsög és nagyon hangulatos.

Trevi kút

Nem sokat tudok hozzá tenni. Mesés. Az viszont tény, hogy napközben még esőben is hömpölygő tömeg van. Célszerű buli után hajnalban leülni a lépcsőkre és onnan csodálni. Akkor általában csak 1-2 lézengő akad.

Pantheon
Frankó kávézók vannak körülötte. Sajnos csak este meg ünnepnapon voltam ott és nem jutottam be. :(

Spanyol lépcső
Itt is állandóan nyüzsgés van. Fent van egy szép templom, lent sétálóutcák burzsuj boltokkal.

Piazza del Popolo
Itt általában ünnepségek és koncertek szoktak lenni. Annyira nem vagyok otthon a festészetben, de azt tudom, hogy a metrómegálló felőli oldalon van a Santa Maria del Popolo templom, amiben híres Caravaggio festmények vannak.
A teret egy hosszú egyenes út, a Via del Corso köti össze a Vittorianoval. Ez egy helyi Váci utca soksok bolttal, burzsujjal meg elérhetővel is egyaránt. Amúgy a térről frankón látszik Viktor lovasszobra.
 
Villa Borghese
Kb mint a Margitsziget, csak folyó nélkül. Jóval magasabban van, mint az utak, ezért tök jó tiszta a levegő. Az emberek bicikliznek, futnak, főben fetrengek, piknikeznek stb. Jó kis kikapcsolódás. Ott van egyébként egy tó közepén a Tempio di Esculapio, ami szintén nagyon hangulatos.

Colosseum
Róma egyik jelképe. Sztem érdemes este is fényképezgetni. Belülről is adja, durva belegondolni mik zajlottak le ott. Apró érdekesség, hogy amikor ott voltunk hallottam, hogy egy idegenvezető azt mesélte, hogy 8 év alatt építették fel. 8 év, gyerekek az nagyon kevés, főleg 72-ben!!! Azért pörgött így a munkások keze, mert a túlóráért plusz pénzt kaptak.

Forum Romanum
Hm, hát sztem ez tipikusan az a hely, ahova jobb idegenvezetővel menni. Mert kiírások nem igazán vannak, amúgy meg én inkább csak köveket láttam bennük és nem éreztem át a varázsukat. De egy idegenvezető viszont olyan dolgokat mesélhet neked ott, hogy leesik az állad.

Circus Maximus
Hát, ebből nem sok maradt meg mára. Otthon a Honvéd pálya jobban néz ki. Igazándiból egy nagy gödör csak. Most vannak tervek állítólag, hogy vissza akarják építeni olyanra, mint régen lehetett. Én tuti felszórnám salakkal és milyen menőn hangzik már, hogy áh csak leszaladok a Circo Massimora futni. :) Azt hozzá kell tenni, hogy jó időben esténként fáklyákkal, műanyagpoharat szorongatva nyüzsögnek ott az erasmusosok, mert az ESN gyakran rendez oda botellont.

Bocca della veritá
Tudjátok az a szobor, ahova be kell tenni a kezed a szájába és leharapja, ha hazudsz. Ezt én nem próbáltam ki, mert kígyózó sor volt előtte tele ázsiai turistákkal. Kéz be-vigyor-fotó végtelenítve, kb ebből áll a szobor élete. :) Mellette van egy templom (Santa Maria in Cosmedin). Érdemes belesni oda is. Az altemplomba egy nagydarab fickó engedett le minket, nah ő hatalmas forma! :D Már csak miatta is megéri odamenni, tud pár szót meg mondatot magyarul. :)

Trastevere
Ez a városrész megőrizte a mediterrán hangulatot. Szűk sikátorok, keresztbe fent ruhák lógnak a szárítón, a Santa Maria in Trastevere téren zsonglőrök este, kávézók, pici éttermek, a Tevere mentén a Tibertina sziget mellett kirakodóvásár, kitelepült bárok stb. Van egy külön varázsa annak a negyednek.

Szent Péter tér
Szeretem ezt a teret. Turisták a világ minden tájáról, kígyózó sor a tér túlsó végéig. Kb ez jellemzi a legjobban. A Szent Péter bazilika, hát az a tipikus wooooaaaah templom. Ezt már tényleg nem lehet hova fokozni. A megannyi híres dolog mellett, a bejárattól jobbra ott van Michelangelo Pietá-ja. Tényleg leírhatatlan az egész. (+info: a lányok meg a fiúk se menjenek trikóban meg túl rövid nadrágban, különben nem mehetnek be. Biztos ami biztos alapon legyen nálatok kendő)
Eddig nekem kimaradt a kupola, de pár nappal ezelőtt elmentem. A sor hosszú volt, de gyorsan haladt. Érdemes a kupolába menni először, mert a bazilikában végződik az út. 5€ gyalog, 7€ lifttel. De a lift az kamu, mert csak 200 lépcsőfokot visz fel. Amúgy meg 551 lépcsőfok feljutni. Hát úgy voltam vele, hogy spúrabb vagyok, mint lusta, így nekivágtam gyalog. A vége fele igazán gyöngyözött a homlokom. Van ahol a folyosó már a kupola ívét felveszi és „dől rád a fal” (plusz közben lépcsőn mész fel. Ez olyan érzést biztosít, mint amikor sík talajon megy az ember előre csúnyamód részegen). Fent viszont a 2,7 milliós Róma „hever” a lábaid előtt. Persze egyből ott vigyorog a távolban a Vittoriano, amit először felismer az ember :) Lent látszanak a vatikáni kertek. A vatikáni múzeumról meg már régebben írtam.

Tudom, hogy még lenne miről beszélni, mert van még nevezetesség meg egy rahedli múzeum, csak most a legjelentősebbeket szedtem össze.
Még hozzá kell tenni, hogy úton útfélen vannak obeliszkek, amiket hadjáratok során hoztak vagy ajándékba kaptak a történelem során.
Akinek támad olyan vad ötlete, mint nekünk is, hogy bánzááááááj menjünk bele a szökőkútba, mert az menő, azt el kell, hogy szomorítsam. Ugyanis nagyon rizikós. Ha elkapnak minimum 300€-ra büntetnek és a szökőkutak környékén nagyon sűrűn járőröznek carabinierik meg rendőrök. Szal nem tanácsos.
Természetesen minden sarkon áll egy templom, van ahol több is. :) Tényleg szép Róma, oké-oké vannak csúnya arcai is (pl.: A központban lévő ****-os szállodák és a Termini tövében kartonokon alvó csövesek kontrasztja közvetlen egymás mellett vagy a turisták által nem látogatott utcákon a temérdek szemét eldobálva). De mindent egybevetve, nekem tetszik Róma. Amúgy a tősgyökeres rómaiak nagyon büszkék a városra, és ha valami komolyabb rosszat mondasz rá, akkor kb mintha az anyjukat szidnád.
Itt van pár pillanatkép néhány hellyel ebben a videóban. A vége nem lényeg, csak hájpolják azt a bazinagy Zara boltot, ami a Via del Corso-n nyílt nemrég.
Hm, úgy érzem ez a poszt most kicsit hosszúra nyúlt, örülök, ha eddig is eljutottál! :D Szal ezek a részek
                          2.    Amiben az nagy Róma néhány rejtett helyéről ír
                          3.    Amiben az nagy Róma néhány utcaképét mutatja ba
                          4.    Kiben az kesergő Céliárul ír
                          5.    Amiben Pisaról, Fireznéről és Sienaról ír
a következő bejegyzésbe kerülnek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése